SLADKÝ ŽIVOT KOŇSKÝCH MIMIN 3
porodu (obvykle v řádu hodin,nejvýše dní) ,plnohodnotný vztah mezi matkou a mládětem nezvnikne.
Období citlivější k vnímání určitých podnětů úzce souvisejí s podmínkami prostředí,ve kterých se jedinec vyvíjí.V přírodních podmínkách si jedinec se svou správně načasovanou,,výchovou“ nemusí příliš lámat hlavu,protože senzitivní periody jsou výsledkem evolučního sehrávání se s životními podmínkami.
OBECNĚ TEDY NELZE DOPORUČIT DOSAHOVAT PŘÁTELSKÉHO VZTAHU K LIDEM A LEPŠÍ OVLADATELNOSTI ZVÍŘETE NA ÚKOR JEHO VAZBY S MATKOU A NORMÁLNÍHO SOCIÁLNÍHO PROSTŘEDÍ.
Určité podněty prostě tisíce či miliony let přicházejí a mají význam v obdobně určité životní etapě.Jedinci s lepší schopností tyto podněty zpracovat a poučit se z nich lépe přežívají,předávají prostřednictvím genů tyto schopnosti svým potomkům , ti mají více potomků,a tak dále ,až se výhodná vlastnost na celou populaci a stane se charakteristickým znakem pro daný druh.Například sociální chování nutné k soužití a domluvě s příslušníky vlastního druhu se u koní nejlépe formuje v období zhruba ve věku 4 až 12 týdnů,v tzv. socializační periodě (Mills a Nankervisová: ,, Equine Behaviour :Principles§Practise“.Vyd .Blackwell Science 1999). Je to období ,kdy si v přirozených skupinách hříbata začínají hrát s ostatními hříbaty .Kontaktují a jsou kontaktovaná ostatními koňmi různého stáří a společenského postavení.Neznamená to,že kůň ,kterému během této periody není umožněn evolučně očekávaný kontakt s jinými koňmi,se normálnímu sociálnímu chování nenaučí.Naučí ,ale ne tak snadno a ,, bezbolestně“.Kromě toho,že pominula fyziologická výhoda zvýšené šikovnosti v chápání a osvojování jemných nuancí společenské konverzace,ještě nastupuje handicap zkušenosti ostatních- je rozdíl,jestli se danému chování učí i ostatní členové společenství,nebo je kůň přičleněn do skupiny protřelých mazáků.Pro srovnání si představíme ,že bychom lidské mládě vychovávali stranou jeho vrstevníků s minimálními kontakty s jinými dospělými,a ve školním věku jej vypustili na pískoviště plné dětí.Dítě neznalé komunikace bude nutné ztraceno ( a stresováno) a rej čilých lopatiček se bude velmi pravděpodobně záhy ubírat jedním směrem,protože zmatený a bezradný vrstevník je snadnou kořistí.
Bez matky ne!