SLADKÝ ŽIVOT KOŇSKÝCH MIMIN 2
v dětství ( anglická slovíčka se po třicítce zapamatovávají ještě obtížněji než pod knutou základní školy).
Na druhou stranu averze vyvolané v raném věku mohou přetrvávat do dospělosti (strach zalévanými slzami v dětské zubní ordinaci může ohrozit dentistovy prsty při ošetření pacienta ve věku,v němž je dle zaběhlých konvencí takové chování přinejmenším nevhodné).Také koně novým věcem snáze uvykají v mládí,kdy je jejich přirozená tendence reagovat bojácně přece jen nižší než v pozdějším věku ( Mills and McDonnellová:The Domestic Horse.The Evolution,Development and Management of its Behaviour.Cambridge University Press 2005).
Výhodou raného věku je také to,že se hříbě s daným ,v jeho očích nebezpečným či děsivým podnětem setkává poprvé,a nestačilo si ještě spojit tento podnět s negativní odezvou( strachem,útěkem,útokem,nervovým zhroucením apod.).
Ztráta zájmu o tento podnět a jeho uvedení do seznamu nezajímavého ,, provozního šumu“ , na který není nutné nijak zvlášť reagovat (tzv.desensitizace a habituace), je pak mnohem snažší ,ať je podnětem rachot vozíku na hnůj,syčení zchlazené podkovy,sedlová podložka na hřbetě či projíždějící vlak.Uprchne-li jednou kůň od ,,hrozivě se tvářící „ louže,vlastní zkušenost většiny jezdců jistě doplní,že překonat odpor byť jen přiblížit se k jakékoli louži bude stát něco potu.V neposlední řadě je snazší a méně riskantní vysvětlit,že pohozený papírový pytel koně opravdu nežere,malému hříbátku než několika metrákům váhy dospělého hřebce utvrzeného v opačném názoru .Druhou stranou handlingové mince je naopak kýžená senzitizace ,tedy zvýšená citlivost vůči některým podnětům-například ustoupení či krok vpřed na dotek ruky na určité části koňského těla.
Citlivá období v životě koňském
Základním předpokladem pro optimální rozvoj každého jedince je stimulace správných dovedností ve správném čase.
V životě jedince můžeme vystopovat období,ve kterých se určité dovednosti učí či zdokonalují snadněji ,lépe a rychleji než v jiných údobích života –tzv.senzitivní periody.Od dříve používaného termínu ,, kritické periody“ se prakticky upustilo,protože k naučení či zdokonalení určitého chování může dojít i mimo tato období,jen to jde podstatně hůř a pomaleji.Výjimkou je zřejmě navazování vazby mezi matkou a potomkem ( Mills a McDonnellová,viz.výše).Nedojde-li k ní krátce po